Starbo Open

Regler

Viktiga regler i Kubb

Kortfattat

  1. Man SKALL bära matchtröja under spel.
  2. Matchtid 15 minuter.
  3. Endast underarmskast är godkända. Dvs pinnen pekar ned mot marken.
  4. Man måste stå innanför spelplanen när man kastar.
  5. Endast en baslinjekubb per kastad pinne får fällas.
  6. När man kastar ut fältkubb och dom träffar varandra är det valfritt att bygga torn med max 2 kubbar. Den 3:e eller fler ställs emot tornet. Om inte torn byggs så ställs fältkubb dikt bredvid den andra fältkubben.
  7. Kungen skall fällas i samma omgång som den sista baslinjekubben fällts. Annars vinner motståndaren.
  8. Fälls kungen av misstag av egen kastad pinne så förlorar man matchen. Bara av pinnen. Ej av kastad kubb eller dylikt.
  9. Om ingen vunnit efter 15 minuter blir det suddendeath.
  10. Det innebär att man kastar mot kungen tills någon lyckas välta omkull den. Se § 16 för utförliga regler.
  11. Huvuddomare är Kribba
  12. Huvuddomaren har ALDRIG fel
  13. Skulle huvuddomaren mot förmodan ha fel så gäller punkt 11.
  14. Om någon mot förmodan inte fattat att detta är reglerna kortfattat och ändå börjar hetsa innan man har läst Stora Regelboken, så blir det poängavdrag (3poäng) alternativt bjuder man på 1 öl till alla i staben under middagen.

ORDNINGSREGLER

  1. Det är tillåtet att dricka öl under match. Det får dock inte störa matchtempot
  2. Rasta kobran före match
  3. Rastning tillåten under match om det är kris, men tiden rullar då.
  4. Gäller det gruppspel och någon eller bägge spelarna måste vinna innan en viss tid, får ej rastning göras om inte båda spelarna är överens om det. Skulle någon bli AKUT kissnödig, så tillåts rastning, men klockan stannas då.
  5. Vid matchspel är det obligatoriskt att bära matchtröja, (alltså att ha den över huvudet och armarna instoppade i tröjan), och byxor som helt täcker rumpa, könshår och könsorgan. Även tillfälliga nerdragningar eller uppdragningar av tröja eller byxor är förbjudna. Stil och profil, tack!  Definition matchtröja: Tröja som används i seriespel i någon av boll- eller pucksporterna någonstans i världen. Klubb- eller nationsval är valfritt. Om någon spelare tar av sig tröjan helt eller delvis under egen match, och någon av domarna upptäcker detta - BESTRAFFAS med att felande spelare blir tvungen att kasta de tre nästa pinnarna med ryggen emot kungen. Underarmskast gäller även här.
  6. Humoristiska "psykningar" är tillåtna. Dock får inga sexuella anspelningar göras av någon sort. Anser någon spelare att han är utsatt för otillbörlig överdriven psykning eller sexuella anspelningar, måste domare genast undersöka detta. Det är endast tillåtet att psyka motståndare från en position närmast bakom sin egen baslinje. Bestraffning - se punkt 5.
  7. Spelare som blivit utslagna, supporters och eventuella caddies, måste uppträda värdigt enligt första meningen i punkt 5. Det är dock tillåtet att ta av matchtröjan för att njuta av solen, precis som mellan sina egna matcher. Skulle någon av de utslagna bryta mot denna regel och bli ertappade av tävlingsledningen eller ngn av domarna, kommer vederbörande att avvisas ifrån matcharenan som bestraffning.
  8. LÄGGMATCHER: Varje seriös och anständig kubbspelare måste sträva efter att göra sitt allra bästa i alla sina matcher.
  9. Efter matchernas slut är det OBLIGATORISKT att tacka varandra för matchen. Tackning sker med att man tar varann i handen. Kubb skall vara en gentlemanna sport.
  10. Finalen ska vara klimax på dagen. Samtliga utslagna spelare skall ge den en fantastisk inramning och heja fram den blivande mästaren.

Regler i Kubb

Stora regelboken

Plan
3 x 9 meter.

Man kan söka dispens för annan storlek på bana.
Dispenser godkännes generellt av arrangörerna för att kunna passa in på ytan där matcherna skall spelas, alternativt om deltagarnas kapacitet att lyckas kasta till 9 meter är starkt begränsad.

Banans begränsningslinjer märks ut med färg

Utgångsläge
5 st kubbar på vardera baslinjen, 6 st pinnar. Kung i mitten.
Den som har "hemmaplan" får börja kasta, "bortaplan" väljer sida.

§ 1
Det är endast tillåtet att kasta pinnarna med utgångsläget lodrätt mot marken (underarmskast). Således ej tillåtet att kasta med längden först. "Kasta pil" således också förbjudet!
Om pinnen skruvar sig i sin färd mot målet, är det godkänt. (Alltså även om pinnen träffar kubb med längden).
Felaktigt kastade pinnar anses förbrukade, och eventuellt nedslagna kubbar reses igen.

§ 2

Utgångsläget för kast med såväl pinnar såsom kubbar, är på baslinjen med båda fötterna innanför hörnpinnarna. Detta innebär att båda fötterna ska ha kontakt med baslinjen, i offensiv betydelse.
Det är dock tillåtet att ha endast en fot på baslinjen om man vill ha den andra foten bakom baslinjen. Motståndarens utgångsposition när pinnar och kubbar kastas är närmast bakom sin egen baslinje. När det är dags att bygga torn eller att resa fältkubbar/hämta pinnar, är det tillåtet att beträda sitt egna fält. Man får även lämna sin egen baslinje för att kontrollera om sin egen eller motståndarens kubb ligger innanför i fältet eller ej.

§ 3

Kubbar som blåser omkull, stöts omkull av fot eller ramlar utan att ha vidrörts av motståndarens pinne reses upp omedelbart. Kubb som vidrörts av pinne och som faller senare, dömes som fallen om den inte faller efter att sista pinnen är kastad och pinnen stannat.

Kubb som träffats och delvis är fallen samt lutar mot pinne bedöms som fallen. .§ 4

Fallna baslinjekubbar kastas över till motståndarens fält och blir s k "fältkubbar".
Baslinjekubb som träffas och flyttas bakåt från baslinjen, men ej faller, anses som fallen. Fältkubbarna får ej lyftas från marken, endast resas upp där de landar.
(Dock är det tillåtet att "hacka" ner den i marken, när det är svårt att få kubben att stå stabilt).
OBS! Hela kubben måste vara inom motståndarens fält med luft mellan kubben och den "imaginära linjen". Endast två försök får göras, sedan får motståndaren resa kubben på valfri plats inom det egna fältet, dock minst en pinnlängd ifrån kungen!

§ 5
Endast en baslinjekubb kan fällas med en och samma pinne. Skulle två baslinjekubbar träffas, är endast den första baslinjekubben att anses som fallen.
Fältkubbar kan man stöta ner hur många som helst med en och samma pinne,

§ 6
En fristående fältkubb som träffas och rullar runt och ställer sig upp igen, är fallen.
Detta gäller även om den delvis lutar av sig själv eller mot annan kubb.
En träffad fältkubb som inte rullar runt, men lutar efter träffen – är inte fallen.
När fältkubb träffats av en kastad fältkubb, är det valfritt för motståndaren att ställa kubbarna ovanpå varandra eller dikt emot varandra.
Detta utförs omedelbart av motståndaren där den träffade kubben träffades, fast efter alla fältkubbar är kastade.
Max två kubbar i ett torn alltså.
Tänk på, för att tornet ska vara giltigt, så måste samtliga kubbar efter träffen befinna sig inom fältet, med luft mellan kubbarna och den imaginära linjen! Att bygga torn är frivilligt av den spelare som ska resa fältkubben.

Vid träff av pinne på s k torn, och kubbarna faller och sedan lutar helt eller delvis mot varandra –

ska den kubben/kubbar som lutar på ev fallna kubbar, INTE betraktas som fallna. (Skillnad alltså mot när man träffar en ensam fältkubb). Träffad fältkubb räknas enbart i samma kastomgång.

§ 7
Om fältkubb nuddar någon del av spelplanens linje så måste fältkubben vara i spel (dvs att fältkubben ställs på linjen) Annars har motståndaren rätt att välja åt vilket håll fältkubben ska resas. Vid kast av fältkubb, då kubb träffar annan kub, räknas träff av den fältkubb som redan ligger på spelplanen och om någon av kubbarna hamnar utanför fältet, flyttas fältkubbarna till den plats där den första fältkubben låg.
Den träffade kubben reses eller läggs där den stod/låg innan träffen.

§ 8
Om kungen kastas ner av misstag med pinne, är matchen förlorad.
Om pinne först stöter ner egen fältkubb och sedan studsar på kungen och fäller kungen, är matchen också förlorad.
Om pinne studsar på motståndares fältkubb och sedan fäller kungen, räknas kastet som ogiltigt. Dock är matchen inte förlorad, utan både kungen och den eventuellt fallna kubben reses igen.
Kastas kungen ner av en kubb, blir man endast IDIOTFÖRKLARAD, men får spela vidare.
Kastet räknas dock som två ogiltiga kast och motståndaren får placera kubben på valfri plats inom det egna fältet, dock minst en pinnlängd ifrån kungen.

§ 9
Om pinne träffar flera fältkubb, eller fältkubbar stöter omkull andra fältkubbar är de alla fallna. Däremot måste fältkubbarna fällas först innan man slår ner baslinjekubbar.
En pinne som först stöter ner fältkubbe och sedan stöter ner baslinjekubb då är endast fältkubben/arna att betrakta som fallna. Detta gäller även om man stött ner samtliga fältkubbar. Baslinjekubbarna får stötas ner med nästa pinne.

§ 10
Lyckas motspelaren ej fälla fältkubbarna, flyttas kastlinjen fram till den kubben som är belägen närmast kungen.
Man får alltså stå på valfri plats längs den s k kastlinjen. Även här måste båda fötterna vara innanför begränsningslinjen mellan hörnpinnarna. Dessutom skall båda fötterna ha kontakt med den imaginära kastlinjen i offensiv betydelse. Man kan alltså även här stå bakom den imaginära kastlinjen.

§ 11
När alla motståndarnas kubbar är fällda, ska kungen fällas.
Kastlinjen är alltid baslinjen när man ska fälla kungen.
Lyckas man fälla kungen har man vunnit matchen.
Kungen måste fällas i samma omgång som man fällt motståndarens sista baslinjekubb.
Råkar man fälla egen/egna fältkubb/ fältkubbar när kungen ska fällas, räknas kastet som ogiltigt. Fältkubben reses på exakt samma plats där den stod och kungen får fällas med nästkommande pinne.
Detta gäller även om både en egen fältkubb och kungen fällts med samma pinne.

§ 12
Pinnar som träffar trädgrenar räknas som ett fullvärdigt kast, och får ej göras om.
Om pinne lämnat spelplan och träffar träd och sedan studsar in igen och fäller en kubb är det ogiltigt.
Kastet räknas som utfört när pinnen passerat begränsningslinjerna och träffat trädet.
Om pinne däremot passerar baslinjekubb och faller bakåt, (s k knuff i ryggen), är det ett godkänt kast.

§ 13
Om någon spelare som inleder matchen lyckas slå ner alla baslinjekubbar och kungen, är matchen ännu ej vunnen.
Motståndaren måste få chansen att spela.
Enda chansen att få spela vidare är att göra likadant.
Om så sker, börjar matchen om igen med sedvanlig start-uppställning.

§ 14
Eventuella tvister löses av spelarna själva.
Om detta inte går så tas det hjälp av matchdomare.
I svårbedömda fall kallas huvuddomare in för att avgöra.
Dagens huvuddomare är i nämnd ordning


1. Kribbe

2. Inte Anders

3. Jolle

Det gäller för domarna att de läser på reglerna.

Skulle någon domare döma fel, kan ändå ingen protest lämnas. Domarens beslut är slutgiltigt.

OBS! Spelar domare 1 får han ej störas, då avgör 2:an o s v.

§ 15
Vinst ger 2 poäng.
När gruppen är färdigspelad och två eller flera spelare har lika poäng avgör tiden.
Minsta totala speltiden av sina vinnarmatcher avgör..

Varje match måste således tidtagas av ledig spelare.
Skulle tiden vara exakt samma avgör inbördesmöte.
I slutspelet tas också tid, dock är det mest av kuriosa- intresse för statistik o dyl.


§ 16
Ingen match får pågå längre än 15 minuter.
Efter att 15 minuter uppnåtts, infaller s k "sudden death".

Det går till så att båda spelarna ska kasta en pinne på kungen ifrån sin baslinje där han spelat tidigare i matchen.

Eventuella fältkubbar rensas undan så att inget är i vägen för kungakasten.
Spelarna kastar en pinne åt gången.
Den spelare som hade sänkt flest kubbar på motståndarens baslinje vid 15 minuter får fördelen att välja om han vill börja kasta eller ej.
Skulle lika antal baslinjekubbar sänkts vid 15 minuter, börjar den som har bortaplan att kasta.
Så fort någon misslyckats att fälla kungen, och den andra har sänkt kungen, är matchen slut. Domare skall ALLTID tillkallas innan "sudden death" påbörjas.
Det är viktigt att efter klartecken för kast får spelaren inte vänta med att kasta mer än 15 sekunder. (Vid blåsigt väder skulle det annars utnyttjas – att vänta med kastet tills det blir vindstilla).
Om spelaren dröjer med kast över de stipulerade 15 sekunderna, ådöms han en varning.
Vid överträdelse av 15 sek en andra gång är matchen förlorad.
Det är domarens klocka som gäller och domarens beslut är slutgiltigt.

§ 17
Ej erlagd spelarlicens i tid (=inbetalning på 700 kr) Bestraffas med att man bjuder alla i sin grupp på en öl under middagen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------











© 2019 Worlds Collide. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång